Emotsionaalne läbipõlemine, miks uni ja puhkus ei aita?

 Läbipõlemine on pikaajalise stressi tagajärg. Kui tegemist on läbipõlemisega, tavaliselt peame silmas tööprotsessidega seotud stressi. Stressireaktsioon käivitub siis, kui muutub ümbritsev keskkond ja me ei saa rahuldada enda olulisi vajadusi. Näiteks töötad viis päeva ajavahemikus 9-18. Muutub juhtkond, koondati paar inimest (keskkond muutus). Nüüd on vaja  pool tundi varem tööle tulla ja lahkud paar tundi hiljem. Kasvanud koormuse ja pinge tõttu Sa ei jõua enda tööülesandeid täita, mille pärast juhataja pole rahul Sinu tööga (blokeeritud on puhkamine, tunnustus, suhtlemine lähedastega jne). Või oled töösõltlane. Oled kirglik ja pühendad ennast täielikult sellele, mida Sa teed ja mis Sind haarab. Sa  ei saa peatuda ja pidevalt tuled koju töölt hilja, ignoreerid oma vajadusi. Mingil hetkel Sinu jõud lõppevad, kuid soovib jätkata nagu varem, sunnid ennast veelgi rohkem tööd tegema, kuid midagi ei tule välja.

Kas me kohe läbipõleme? Ei, stressireaktsioon võimaldab meil mobiliseerida keha ressursse selleks, et muuta keskkonda või sellega kiirelt kohaneda. Aga kui kaua midagi ei muutu, siis tekkib stressifaas kurnatus ja selles faasis saavad otsa keha ressursid. Võivad esineda mitmesugused haigused, sealhulgas ka läbipõlemine.

Paljud inimesed, kes tunnevad läbipõlemist tahavad  jätta kõik selliseks, nagu see on, kuid samas tunda end hästi, öösel magada, et jätkuks aega enda huvidele, mitte olla vihane oma ülemuse peale, olla vaba emotsioonides. Nad tahavad ignoreerida fakti, et need tingimused milles nad töötavad või tegutsevad pole neile sobivad. Nad tahavad lõpetada muretsemist, tahavad taas tunda energiat ja nautida elu. Justkui polekski midagi muutunud või oleksid justkui robotid. Inimlikult on selline soov mõistetav. Iga inimene soovib vältida ebameeldivat läbielamist. Lõppude lõpuks on iga meie katse muuta oma elu on seotud riskiga  ja tihti inimesed seda ei soovi.

„Ma tahan öelda oma ülemusele, et vajan abi“. Kuid nõustud olukorraga ja töötingimustega sest see on lihtsam. Äkki ülemus arvab, et Sa ei saa hakkama ja otsib Sulle asendajat, parem edasi kannatada. Mõtled leida uue töö, aga mis siis, kui see ei õnnestu? Jääd kahtlema ja kannatad edasi. Taluda midagi on võimalik ja selleks meil on olemas sisemine ressurss, me saame palju väljakannatada. Kas on see vajalik? Kuid varem või hiljem lõpevad kannatlikkus ja keharessursid ja siis enam ei aita uni ega puhkus. Siis jääb üle vaid tegeleda stressi algpõhjusega. On vajalik mõistmine, mis stressi põhjustab, mis Sind kurnab, mida soovid  kuid ei saa, milliseid vajadusi Sa ei rahulda ja miks, kuidas saad oma käitumist muuta, et saada soovitud. Kuidas seda mõista? Vasta küsimustele:

  1. Milline on probleemne olukord? Kirjelda seda.
  2. Mida sa seoses sellega tunned ( kirjelda emotsioonid).
  3. Millised mõtted Sinul tekkivad ?
  4. Mida Sa hetkel soovid?
  5. Kuidas Sa hetkel käitud?

Sinu ees on minu uus koduleht, siit lehelt näed minu loodud videoid ja saad lugeda minu kirjutatud artikleid, kõik sellel lehel on suunatud sinu toetusele ja loodan, et see aitab Sul saada selgust ja mõistmist selles osas, mis praegu toimub meie ümber.

Sotsiaalmeedia

Üks kommentaar

  1. ANNELI KERGE
    7 tundi tagasi

    OLEN JUST SELLISES SEISUS 🙁

    Vasta

Jäta enda kommentaar