Ärevusest

Me elame ajas milles on palju ärevust. Inimese aju on loodud kaitsma meid erinevatest ohtudest. Meis on olemas enesekatse instinkt, mis on iidne mehhanism ja kaitseb meid ka praegu mammutite eest. Kui elu pidevalt muutub ja praegu mammutite asemel me hirmutame ise ennast. Paljud inimesed on selles edasi jõudnud ja  inimestel tihti tekkivad ärevuse häired.

Üldiselt ärevus on vajalik selleks, et inimene oskaks orienteeruda, kuid vahest see muutub liiga neurootiliseks. Inimene suurendab ohutunnet, ärevusetunne tervikult hõivab inimest. Tekkib tunne, et ärevusel puudub põhjus, ehk tekkimise objekt, kuid see on varjatud emotsioonide ja mõtete ahelate taga, kuid keha reaktsiooni ei saa eirata, sest ärevus alati tekitab sisemist pinget.

Kui inimene kasvab ta õpib tundma ümbritsevat maailma, ka kohtub erinevate inimestega ja situatsioonidega ja sellest tulenevad tema reaktsioonid. Elu ja pere väärtused, psühholoogilised traumad, kasvamise raskused kõik see määrab inimese käitumist. Inimene ei sa vältida negatiivseid emotsioone. Hea on tunda vaid positiivseid emotsioone, kuid negatiivsed emotsioonid inimene surub alla või üritab mitte märgata. Seega tihti inimene üritab vältida ebameeldivad situatsioone, selle asemel, et muuta oma käitumine. Mõtte sellest, et inimene taas puutub kokku millegi ebameeldivaga, tekitab ärevuslikud ootused. Nii tekib ärevus ja muutub inimese isiklikuks omaduseks. Ärevuses olev inimene on alati valves, ta täpselt teab kuidas ärevust vältida. Ka suhetes on võimalikud raskused, parem on oodata ideaalset partnerit, kes lõpuks ei ilmu. Ta pidevalt väldib hirme, inimene piirab enda soovid, puudub kontakt iseendaga.

Ärevuses olev inimene kahtleb oma oskuses hakkama saada uute tingimustega, ei oska adapteeruda uues situatsioonis ja pärast ka igapäevastes situatsioonides. See toimub selle pärast, et ta ei oska usaldada oma tundeid. Tunded on juhtimise instrument just need ütlevad mida me saame muuta järgmine kord. Näiteks tööl on olnud konflikt töökaaslasega. Tekkis kättemaksu soov, solvumine, viha ja abitus mida inimene suutis varjata, pole vastu reageerinud ega teadvustanud.  Kõik järgmised kontaktid töökaaslastega võivad tekitada ärevust. Tunded näitavad, kus on inimesel nõrgad kohad. Viha räägib isiklike piiride ületamisest, solvumine situatsiooni valest hinnangust ja tühjadest ootustest, abitus enda võimaluste mitte mõistmisest. See on inimese reaktsioonide muutmise õppetund. Saab põgeneda, ennast sulgeda, kuid ärevust on rohkem ja pärast see hakkab määrama inimese käitumist. Tekkivad küsimused: Aga kui….? Inimene küsib seda pidevalt enda käest ja üritab situatsiooni kontrollida sest iseennast ei usalda. Kümme korda kontrollib kas gaas on väljalülitatud, kas rahakott on kotis, ebausaldus enda keha suhtes jooksutab teda arstide vahel. Selleks, et vältida ebameeldivusi neid tuleb pidevalt kontrollida ja see muutub ärevuses oleva inimese strateegiaks.

Tavaelus inimene muretseb ja on ärevuses iga lihtasja pärast ja ka olukordades, mis pole ohtlikud. Tavaliselt see kajastub sotsiaalsetes suhetes ja leida oma koht sootsiumis on raskem. Ärevuses olev inimene on rohkem suunatud ebameeldivuste loomisele ta alati valib endale sündmuste arengu kõige halvema stsenaariumi ja ka lisaks mõtleb välja nende sündmuste tumedad perspektiivid. See vajab energiat, kuid jõud pole lõpmatud ja organism reageerib sellele depressiooniga. Kuidas saab hakkama ärevusega? Tuleb alustada motivatsioonist, kuid see pole kerge, sest tuleb teadvustada milline võib olla elu ja perspektiivid ilma ärevuseta ja ohutundeta. Tuleb  vabaneda harjumusest olla ärevuses. Elu jooksul inimene nii harjub ärevusega, et ta ilma selleta ei oska olla. Ärevus tungib inimese mõtetesse, käitumisesse. Inimene ei oska endale ette kujutada positiivset ja kerget elu, sest ta kardab.

Me oleme harjunud elama automaatselt. Me ei pea mõtlema kuidas sõita tööle, mida vastata ülemusele ja meie käitumine erinevates situatsioonides on automaatne. Ärevus tekkib siis kui tekkivad hetked mis meenutavad ebameeldivusi, kuid tegelikult situatsioon või sündmus on neutraalne. Miks paljudele inimestele meeldib reisida? Sest nad vajavad vabanemist just automaatsetest sündmustest ja käitumisest. Uutes tingimustes tekkivad uued emotsioonid, reaalsus muutub erksaks ja huvitavaks, ärevus taandub.

Ole tähelepanelik ärevuse suhtes, jälgi kuidas Sinus tekkivad emotsioonid, kuidas Sa reageerid, luba endale olla oma ärevuses. Kui Sa keskendud oma ärevusel Sa märkad kuidas see hakkab lahustuma. Sa vajad teadvustatust. Miks Sa seda üritad vältida ebameeldivust? Kuidas Sa seda teed? Mida saaksid muuta? Kas Sa põgened selleks, et mitte tunda? Tuleks aktsepteerida ja läbielada, siis järgmine kord  Sa rohkem ei põgene. Sa üritad ennast kaitsta ja kõike proovid kontrollida. Sa saad kontrollida vaid seda mis sõltub Sinust. Sa alati saad endalt küsida: Kuidas ma saan seda mõjutada? Kui vastus on „ei“ siis ürita lahti lasta, asi pole mõtete kontrollimises. See on Sinu hirmu hääl, mis võtab Sinult energiat. Tähtis on Sinu tähelepanu just see aitab sind ümberlülitada ärevusest tunnetele selleks, et saaksid ennast paremini mõista, taastada sisemine dialoog, mis aitab mõista ärevuse põhjused. Ärevus kitsendab Sinu teadvuse ja maailm tundub ohtlikuna. Vaata kuidas teised reageerivad ohule ja sa mõistad, et ohud elavad vaid Sinu teadvuses ja pole reaalsed. Üks kord kunagi miski on läinud teisiti, kuid seda alati saab muuta.

Sinu ees on minu uus koduleht, siit lehelt näed minu loodud videoid ja saad lugeda minu kirjutatud artikleid, kõik sellel lehel on suunatud sinu toetusele ja loodan, et see aitab Sul saada selgust ja mõistmist selles osas, mis praegu toimub meie ümber.

Sotsiaalmeedia

Jäta enda kommentaar